Onnistunut messuosallistuminen ulkomailla

Suunnitteletko messuosastoa kansainvälisille messuille? Lue vinkit sujuvaan ja onnistuneeseen ulkomaan messuosallistumiseen.

Osallistuminen kansainvälisille messuille on erinomainen keino kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja avata ovia uusille markkinoille. Ulkomaiset messut poikkeavat kuitenkin kotimaisista monin tavoin – erityisesti rakennusmääräysten, lupa-asioiden ja logistiikan osalta. Onnistuminen edellyttää huolellista suunnittelua ja kokeneen messurakentajan tukea.

 

Messuosaston suunnittelu alkaa paikallisista säädöksistä ja vaatimuksista

Kansainvälisillä messuilla turvallisuus- ja rakennusmääräykset voivat erota huomattavasti siitä, mihin Suomessa on totuttu. Esimerkiksi Saksassa, Ranskassa tai Yhdysvalloissa messuhallit saattavat edellyttää tiettyjä paloluokituksia, sähköasennuksia tai rakenteellisia ratkaisuja, jotka tulee huomioida jo suunnitteluvaiheessa.

Valitse messurakentaja, joka tuntee paikalliset säädökset ja hoitaa tarvittavat lupa-asiat puolestasi – näin vältät viivästykset, säästät kustannuksissa ja varmistat sujuvan toteutuksen.

Hallitse logistiikka – aikataulut ja kuljetukset kunnossa

Ulkomaan messulogistiikka vaatii ennakointia. Viivästykset voivat vaikuttaa koko messuosallistumisen onnistumiseen.

Muistilista logistiikkaan:

  • Tarkista tarvittavat asiakirjat ja lupa-asiat hyvissä ajoin
  • Varmista realistiset aikataulut rakentamiselle ja purkamiselle
  • Jätä budjettiin liikkumavaraa yllättävien tilanteiden varalta

Puhu asiakkaasi kieltä – kulttuurituntemus ja viestintä ratkaisevat

Kansainvälisillä messuilla ensivaikutelma syntyy sekunneissa. Viestinnän tulee olla selkeää, houkuttelevaa ja kulttuurillisesti osuvaa.

Suunnittele messuosasto niin, että se toimii visuaalisesti kansainvälisessä ympäristössä. Tarjoa materiaaleja eri kielillä ja hyödynnä kielitaitoista henkilökuntaa. Esimerkiksi englannin ja paikallisen kielen yhdistelmä on hyvä tapa osoittaa, että asiakkaasi on aidosti huomioitu.

Aseta selkeät tavoitteet ja mittaa onnistumista

Kansainvälisillä messuilla kilpailu huomiosta on kovaa. Selkeästi asetetut tavoitteet auttavat keskittymään olennaiseen ja mittaamaan messuosallistumisen tuloksia.

Aseta mitattavat tavoitteet: kontaktien määrä, QR-skannaukset, esittelyjen katselukerrat tai some-näkyvyys. Näin voit arvioida messujen onnistumista jälkikäteen ja kehittää seuraavia osallistumisia entistä paremmiksi.

Onnistunut messuosallistuminen ulkomailla syntyy huolellisesta suunnittelusta ja ammattitaitoisista kumppaneista.

Kansainväliset messut ovat ennen kaikkea mahdollisuus. Kun valmistelu tehdään ammattitaidolla ja messuosasto tukee tavoitteitasi, tulokset näkyvät kontakteissa, myynnissä ja brändimielikuvassa. Positiivinen ensivaikutelma kantaa pitkälle.

Me autamme sinua toteuttamaan onnistuneen messuosaston ulkomaille – ideasta toteutukseen. Ota yhteyttä!